תזונה והרגלי אכילה ברפואה הסינית

הרפואה הסינית סוברת כי לגוף האדם שלושה מקורות אנרגיה שונים ועיקריים הראשונה אנרגיה מולדת ואילו השניים האחרים נרכשים. האנרגיה המולדת (יוהנצ'י השם בסינית) מקורה בכליות , ולה חשיבות רבה מאחר והיא אנרגיה גנטית ואחראית על הקונסטיטוציה הכללית של האדם, על תוחלת חייו, על מצבו הכללי והבריאותי אנרגיה זו מתכלה עם הזמן ניתן רק להאט את קצב התכלותה ע"י אורח חיים תקין ועל כך אפרט בהמשך. שני המקורות הבאים מקורם מאנרגיה חיצונית נרכשת. בסינית נקראים – גוצ'י – מתהווה בטחול בסיוע אנרגית הכליות ומקורה במזון והשתייה שאנו מזינים את גופנו. האנרגיה השנייה צ'ונג צ'י – מתהווה בטחול בסיוע אנרגית הריאות ומקורה באוויר שאנו מחדירים אל גופנו באמצעות הנשימה.

כמו בטבע, גם בגוף מתקיים עקרון האיזון בין גוף לנפש, בין נשימה ושאיפה, בין אכילה ופליטת הפרשות. כל יתר התופעות הפיזיולוגיות מהווים בסיס לבריאות ותפקוד תקין של כל המערכות בגוף. הפרעה באיזון, או תפקוד לקוי של אחד ממערכות הגוף יתבטא במחלה. על מנת לשמור על האיזון פיתחה הרפואה הסינית טכניקות ושיטות שונות שעוסקות בפן של הרפואה המונעת .
הרפואה המונעת עוסקת בחינוך להנהגת אורח חיים נכון ושמירה על תפקוד תקין של המערכות הפועלות בגוף על פי כללי הטבע. הקניית הרגלי אכילה נכונים תוך כדי יצירת הרמוניה בין סוגי וטעמי המזון (מחמם, מקרר, חמוץ, מתוק וכו..)סוג המזון מוצק, נוזלי, טמפרטורה של המזון ויצירת זמני אכילה קבועים. הרגל נוסף שהוא עיקרי בעיניי הפרזה במזון על כך כתב גם הרמב"ם: "בבוקר אכול כמלך, בצהריים אכול כנסיך ובערב כעני". כלומר צריכה של מזון בהפרזה מכל סוג יכולה להוציא את המערכת מאיזון ולאורך זמן לגרום למחלה. המלצות הרפואה הסינית לגבי הרגלי אכילה מאד ברורים אך גם הגיוניים. להלן ההמלצות.

מה נכון וממה להימנע בהרגלי אכילה?

אכילה בזמנים קבועים ובכמויות סבירות – אכילה בזמנים קבועים מהווה חשיבות רבה לתפקוד הקיבה בפרט ולמערכת העיכול בכלל. אי אכילה בזמנים יכולה לגרום להפרעה לא סדירה במיצי העיכול, בקליטת אנרגיה מהמזון ולהפרעה בפעילות המעיים. הפרעה מתמשכת גורמת להיחלשות האנרגיה של מערכת העיכול ויוצר מחלות.

אכילה בשעות לילה מאוחרות – אכילה בשעות מאוחרות גורמת לעיכול עצל וכתוצאה מכך להפרעה בחילוף החומרים והצטברות רעלים בדם. פעילות ממושכת לאורך שנים מחלישה את מערכת העיכול ויכולה לפתח מחלות במערכת העיכול.

כמויות מזון ו"נשנושים" – בולמוס של אכילת מזון בכמויות לעיתים קרובות, נשנוש וכרסום מתמיד של מזון בין הארוחות גורמים לעומס ולהתשת מערכת העיכול , להשמנת יתר ולהאטת קצב חילוף החומרים בגוף. לעומת זאת אכילת כמויות קטנות של מזון גורמת למחסור ולתת תזונה וחוסר אנרגיה .(גוצ'י שהזכרתי בתחילת המאמר)

רגשות שליליים – הרפואה הסינית ממליצה לאכול את הארוחה בנחת ובאיטיות להתמקד בתמצית המזון במהלך כל לעיסה, להימנע מהתעסקות בקריאה, צפייה בטלוויזיה, או כל פעולה מנטלית אחרת ולהימנע מלהתחיל את הארוחה במצב של עצבנות, כעס, רוגז, או תסכול גורמת ל"קשירת" האנרגיה בגוף וע"י כך להפרעה בזרימה החופשית של האנרגיה ובפגיעה בהפניית האנרגיה לצרכי מערכת העיכול.

טמפרטורת המזון – לטמפרטורה של המזון חשיבות רבה. כאשר המזון מובל לקיבה הוא עובר תהליך של טחינה, עיכול, והיתוך של כל החומרים תהליך המצריך הרבה מאד אנרגיה (כדאי לתת את הדעת בזמן האכילה) לכן מומלץ לאכול את המזון בטמפרטורת החדר כדי לא לגרום לקיבה לאבד אנרגיה נוספת לחימום תוצרי המזון בקיבה. סיבה נוספת הקיבה "אוהבת" סביבה חמה ולחה.

אם נשכיל לשמור על איזון תוך שימוש בהמלצות הרפואה הסינית ובשילוב פעילות גופנית, טאי-צ'י ומנוחה, ניווכח שמיליארד סינים לא טועים.

שיותף:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email