הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז (ADD – Attention Deficit Disorder) זוהי בעצם לקות נוירולוגית נפוצה בקרב כל שכבות גיל ורמות אינטליגנציה בחברה, כאשר אחוז של 5-10% הם ילדים בגילאי בית ספר. ובכל זאת הפרעת קשב וריכוז אינה מונעת יצירתיות,גאונות,כישרון,מוטיבציה וכיוב'… והראיה לכך היא סליברטאים מכל גווני הקשת החברתית (סילבסטר סטלון,ג'ון ורוברט קנדי, מג'יק ג'ונסון…) מממשים את הפוטנציאל שלהם.

בשנים האחרונות גילו כי במוחו של הסובל מהפרעת קשב וריכוז יש חסר בנוירוטרנסמיטרים באונה הקדמית של המוח.( האונה נמצאת מאחורי המצח חלק זה שולט על תפקודים גבוהים יותר ועל תהליכי חשיבה מתוחכמים, ריכוז, תכנון, קבלת החלטות,שליטה על רגשות ) כמובן שיש גורמים נוספים כמו; גורם פסיכולוגי – משברים משפחתיים – גירושין, פרידה, הוצאת ילד מהבית. גורם חברתי – מעמד חברתי נמוך. גורמים תלוי הריון – עישון, חשיפה לאלכוהול, לידה במשקל נמוך, סיבוכי הריון או לידה. גורם תזונתי – שינוי תזונתי בשנים האחרונות וגורם טכנולוגי – טכנולוגיה מודרנית מתקדמת – חשוב לזכור שמדובר בכלים רבי עוצמה לטוב ולרע.

צפייה מופרזת בטלויזיה מפחיתה את היכולת של הצופה להתמקד,בזמן הצפייה המוח פסיבי. פעילות שאינה מערבת שימוש במוח מחלישה אותו. המוח הוא כמו שריר ככל שמשתמשים בו יותר הוא מתחזק יותר וההיפך ככל שמפעילים אותו פחות הוא נחלש יותר.

משחקי וידאו – כאשר נשאל ד"ר דיויד קמינגר, גנטיקאי מבית חולים בלוס אנג'לס האם השפעות חברתיות גורמות ליותר סימפטומים של ADD ? בספרו "פצצת הגנים" כתב שהחברה שלנו הופכת מתקדמת יותר טכנולוגית. משחקי וידאו מהווים בעיה נוספת. ילדים רבים הלוקים ב-ADD מתמכרים למשחקי וידאו שעות על חשבון מטלות אחרות ונתקפים בהתפרצויות זעם (שמזכירות תסמיני גמילה)כאשר מנסים למנוע מהם לשחק. במחקר על תמונת מוח ומשחקי וידאו שפורסם בכתב עת- Nature נערכו סריקות מוח שעה שקבוצת אנשים עסקה במשחקי וידאו. במחקר גילו שה- Basal Ganglia אותו אזור במוח שמייצר את הדופמין, הראה פעילות יתר בשעת המשחק מאשר בחלקים אחרים במוח (זהו גם החלק שעליו עובד הקוקאין והריטאלין הסיבה לכך שהקוקאין ממכר והריטאלין לא ,קשורה באופן בו כל אחד מהם עובר בחילוף החומרים.

תזונה לקויה – יש לזכור כי התזונה היא הדלק לתפקוד תקין של המוח. ב-30 השנים האחרונות השתנתה התזונה שלנו באופן דרמטי. כיום התזונה שלנו עשירה בפחמימות (סוכר, לחם לבן ומוצרי קמח לבן) דלה בחלבונים וכמעט חסרת ירקות. תזונה עשירה בפחמימות פשוטות יוצרת בעיה של ריכוז אצל רב האנשים ובמיוחד אנשים בעלי רגישות ל-ADD .חסך בחלבונים יוצר בעיה של ריכוז חמורה במהלך היום.

לתרגולים פיזיים ומנטאליים יש תפקיד נכבד בפתרון הבעיה מאחר ותרגילים אלה מסוגלים להמריץ גדילה עצבית ולפתח מיומנויות מתוחכמות שיכולים לתקן את החסר בנוירוטרנסמיטר, שהוא בעצם הגורם להפרעת קשב וריכוז.

שיותף:
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email